Når rejseudbyderen går konkurs

Udgivet i Rejser
Bedøm denne artikel
(0 bedømmelser)
Mange er i tvivl om, hvordan de er stillet ved køb af rejser på nettet i tilfælde af konkurs. Mange er i tvivl om, hvordan de er stillet ved køb af rejser på nettet i tilfælde af konkurs. Foto: Advodan.

RET OG RIMMELIGT: Mange køber deres rejser på nettet gennem rejsesøgemaskiner som Travelmarket, Expedia og Momondo. Men hvad sker der, hvis udbyderen går konkurs?

Danskerne vil ned til solen og varmen og heftige opslag på søgemaskinerne giver nogle gange pote. Med flyet tager de så af sted med sydlige himmelstrøg.

Billet købt på nettet

Mange køber billetterne i god tid på nettet for at få dem til billige penge andre venter til sidste øjeblik, men med flere og flere ofte ukendte udbydere er risikoen for at have i en uønsket situation tilstede.

De rejsende er derfor i tvivl om, hvordan de er stillet, hvis de har købt en rejse på nettet, og flyselskabet går konkurs.

Den samme tvivl har familien Marcussen fra Glostrup, Camilla, Rasmus og deres to børn Fillippa og William.

Flybillet og lejlighed separat

Familien har købt en sommerferie til Rhodos igennem en rejsesøgemaskine. Camilla er tidligere stewardesse. Alligevel er hun bagefter blevet i tvivl om, hvordan hun og familien er dækket ved en eventuel konkurs.

Familien har lejet en ferielejlighed og købt flybilletter separat.

- Jeg har naturligvis hørt om passagerer, der strandede i udlandet efter en konkurs. Og jeg ved, at man er dækket, hvis man køber en pakkerejse – men da vi fik tilbud om at leje en ferielejlighed gennem en kollega, har vi kun købt flybilletter. Der har vi brugt en søgemaskine til at få den bedste pris, fortæller Camilla Marcussen.

Frygten er selvfølgelig, at familien står med to små børn i udlandet og ikke kan komme hjem.

Dækning ved konkurs

Ifølge advokat Kristian Weber fra ADVODAN Glostrup er Camilla Marcussens bekymring bestemt ikke ubegrundet.

Ofte kan det være meget besværligt at gennemskue, hvordan man er dækket i forbindelse med aflysninger og konkurs, når man finder et godt tilbud gennem en søgemaskine.

Bedre konkursregler

Heldigvis er der dog kommet bedre regler om konkursdækning i 2015:

- I juli 2015 vedtog Folketinget en lovændring, der betyder, at alle rejsende med hjemrejsebillet til en dansk lufthavn fremover skal tilbydes hjælp af Rejsegarantifonden, hvis flyselskabet går konkurs under rejsen, fortæller Kristian Weber.

Han påpeger dog, at reglerne for konkursdækning udelukkende gælder billetter, som købes direkte hos flyselskabet.

Det er således vigtigt, at man ser godt for, når man bruger en søgemaskine til at finde den bedste pris.

Hvem køber man hos?

Det er vigtigt at vide, hvem man egentlig køber rejsen hos.

- Når du finder en rejse på fx Momondo, sendes du videre til en tredjepartshjemmeside, hvor selve købet foregår. Det kan være flyselskabets egen hjemmeside, eller en 3. partsudbyder. Er det det sidste, skal du se dig godt for, før du køber, siger Kristian Weber.

Er rejsen købt hos en tredjepartsudbyder, skal man tjekke deres betingelser og vilkår, så man ved, hvem der har ansvaret for ens rejse i tilfælde af konkurs.

Køb overnatning med flybillet

Det kan være en rigtig god ide at købe en overnatning sammen med sin flybillet, når man køber på nettet.

- Hvis du køber fly og hotel samlet, har du de rettigheder, der er i pakkerejseloven. Så er du altid dækket af Rejsegarantifonden, hvis flyselskabet går konkurs, fortæller Kristian Weber.

I familien Marcussens tilfælde er billetterne købt direkte hos flyselskabet, selvom de fandt dem på en søgemaskine. De er derfor sikre på at kunne komme hjem igen hvis flyselskabet går konkurs - uden at betale ekstra.

Senest ændret Mandag, 18 juli 2016 09:28

Skriv en kommentar

Udfyld venligst alle felter markeret med (). HTML er ikke tilladt.