Kongeskibet Vasa var Sveriges stolthed

Udgivet i Rejser
Bedøm denne artikel
(0 bedømmelser)
Vasa er et utroligt smukt skib. Vasa er et utroligt smukt skib. Foto: Vasamuseet.

VASA: Midt i den mægtige hal, der er næsten 100 meter lang og omkring 60 meter høj, er der en sødlig duft af træ og en høj luftfugtighed.

I hallen ligger den svenske middelalderflådes stolthed - orlogsskibet Vasa - bygget i 1628.

LÆS OGSÅ: IKEA møbelmuseum i Småland

Skibet fremtræder efter mange års restaurering helt som på sin jomfrurejse for snart 400 år siden. Kæmpestore egeplanker udgør kølen.

Det var et smukt skib med en agterstavn, der ragede 14 meter op over vandoverfladen. Hertil kom de 50 meter høje master, og hele molevitten kunne naturligvis ikke holde balancen. Svenskerkongens overmod og arrogance tabte til naturkræfterne og sank på sin jomfrurejse.

Det gode skib Vasa

Det var ellers ikke en hr. hvemsomhelst den svenske kong Gustav Adolf fik hentet til Stockholm for at stå i spidsen for byggeriet. Det var en af datidens mest berømte og måske en af verdens bedste skibsbyggere, hollænderen Henrik Hybertsson. Han fik stort set frie hænder til byggeriet, hvor der ikke skulle spares på noget.

Når man går rundt om skibet og op i 2. sals højde, ser man overalt de omkring 500 flotte farvestrålende skulpturer og træudskæringer. Der er romerske krigere, græske guder, frygtindgydende løver og smukke feminine havfruer - og alle er malet i et fyrværkeri af stærke farver.

De mange skulpturer og udskæringer giver indtryk af et skib i absolut superklasse. Ingen tvivl om, at skibsbyggeren har hentet kunstnere fra mange lande for at få dekoreret krigsskibet.

Vasa synker

Sverige var i det 17. århundrede i gang med at bygge et imperium omkring Østersøen, og landet var blandt andet i krig med Polen. Det svenske rige havde brug for en stærk flåde.

Det var ikke uden en vis stolthed, at skibsbyggerne og hele staben af håndværkere på Stockholms skibsværft så frem til stabelafløbningen og klargøringen inden Vasa skulle ud på sin jomfrurejse. Festligheden var fastsat til den 10. august 1628.

Alle strandene omkring Stockholm var fyldt med tilskuere og blandt dem mange fra det diplomatiske korps i byen. Alle så det mægtige skib glide ud fra kajen, og så snart skibet var lidt fra land blev sejlene sat, og der blev affyret en salut fra skibets kanoner.

Men kun nogle få minutter efter at sejlene var sat, begyndte orlogsskibet af få slagside og gyngede frem og tilbage, hvorefter det begyndte at tage vand ind af kanonlugerne.

Der gik et gys gennem mængden af tilskuere på strandene nærved, og pludselig tippede det stolte og flotte orlogsskib rundt og sank med 145 mand om bord på over 30 meter vand. Omkring et halvt hundrede mand af besætningen druknede.

Skibets kaptajn Söfring Hansson overlevede, og blev arresteret kort efter forliset. Den svenske konge var ikke hjemme ved søsætningen. Han førte krig i Polen og ventede utålmodig på at få sin flåde forstærket med det nye orlogsskib, men hørte imidlertid først om forliset 14 dage efter det var sket.

Skibet bliver hævet

Efter forliset lå Vasa på havbunden i 333 år indtil det ved et tilfælde blev fundet i 1956 af vragspecialisten Anders Franzen. Der blev nu skaffet penge til hævningen, og den 24. april 1961 kom det agtværdige skib op til overfladen igen.

Gennem 27 år besøgte omkring 11 millioner gæster det flydende skibsmuseum, inden Vasa igen fik fast grund under stævnen, idet det i 1990 blev flyttet på land i den nuværende museumsbygning på 117.000 kvadratmeter.

Se mere på www.vasanyseet.se.

Senest ændret Torsdag, 29 juni 2017 20:21

Skriv en kommentar

Udfyld venligst alle felter markeret med (). HTML er ikke tilladt.