Er det slut med armbåndsuret?

Udgivet i Livsstil
Bedøm denne artikel
(0 bedømmelser)
Et ur er mere end bare et ur. Et ur er mere end bare et ur.

ARMBÅNDSURE: I 2007 lancerede Apple deres første iPhone og introducerede dermed begrebet smartphone. Som navnet smartphone lægger op til, kunne telefonen så meget, at den hurtigt begynde at stjæle værdi fra andre produkter.

Et af de mulige såkaldte ofre er det klassiske armbåndsur. Eftersom folk har deres smartphone oppe i tide og utide, behøver de sjældent at spekulere i, hvad klokken er.
Scenariet, hvor telefonen fuldstændig har overtaget urets rolle, har dog aldrig rigtig været en realitet. Ligesom så meget andet inden for modebranchen er produktets funktionalitet langtfra det vigtigste.

Det æstetiske ur

Ret beset kan man inddele dem, der går med ur, ind i to grupper – dem der ser det som en praktisk foranstaltning, typisk den ældre del af befolkningen – og dem hvor uret i ligeså høj grad er et smykke.

Uret er en måde at skille sig ud på, og er blevet genskabt i forhold til status. Det er helt klart et område, hvor folk er villige bruge penge, og ofte forholdsvis mange penge. For mænd der i mindre grad end kvinder ellers går med smykker, er herreure en af de bedste muligheder for at udtrykke sig selv på. Det er derfor ikke ualmindeligt at folk uden at tænke synderligt over det, lægger op til 10-15.000 kroner for deres drømmeur.

Det er selvfølgelig ikke alle, der kan bruge så mange penge på et ur. Hvis du er en af dem, men du simpelthen ikke kan dy dig fra at købe ét, kan du gennem smslån hurtigt samle penge til ur.

smykke-herreur-armbaandsur-urDet mekaniske ur

Som beskrevet ovenstående tiltaler uret som smykke både kvinder og mænd, men det er i øjeblikket især mændene – unge som ældre – der har taget benyttelsen af dem til sig. Mænd er generelt mere interesserede i mekanik end kvinder er. I en tid hvor elektronik er billigt, overalt og meget ensformigt, finder mange mænd den mere mekaniske del og det historiske element meget interessant.

Hvilke ure sælger?

I forlængelse af det er ideen omkring uret, der sælger, er det også klassiske navne som Tissot, Certina, Seiko og Omega, der stadig holder sig i front i kampen om kunderne. Fælles for mærkerne er, at de alle producerer ure i den billigere såvel som den dyre ende.

Det er dog ikke alene de klassiske urmærker, der dominerer industrien. Også mærkevarer ellers kendt fra tøjbranchen har fået øjnene op for potentialet i branchen. Disse ure skiller sig ud ved at være billigere, end hvad de mere klassiske urproducenter sælger for. Watchbands Danmark er en online side, hvor man netop kan købe rigtig fede armbåndsure til yderst overkommelig pris.

Vintage-ure boomer

En helt ny tendens er den massive interesse for brugte ure fra 1960'erne og 1970'erne. Eftersom dem, der er interesserede i disse, er meget kvalitetsbevidste, er det kun de ure, der også dengang var noget helt særligt, de vil have.

Interessen for de gamle ure falder sammen med, at det på tværs af produktområder bliver mere og mere populært med vintage. Det gælder for eksempel også i forhold til interessen for pladeafspilleren og LP'er, hvor salget ligeledes er steget markant de seneste par år. Det samme gælder interessen for musik og ældre tøjstile. Problemet med vintage ure er, at de ofte er meget dyre at reparere. Flere af reservedelene er ikke blevet udskiftet i rigtig mange år, og kræver mange penge at bestille hjem igen.

Det er bestemt ikke slut for armbåndsuret. Ideen og årsagen til folk stadig køber dem har bare taget en anden form. Fra hvor det før var funktionalitet er det nu meget mere et spørgsmål om identitet.

spart

Senest ændret Søndag, 23 april 2017 08:23

Skriv en kommentar

Udfyld venligst alle felter markeret med (). HTML er ikke tilladt.