Gensyn med Biblens Galilæa

Udgivet i Rejser
Bedøm denne artikel
(0 bedømmelser)
Gensyn med Biblens Galilæa Tekste og foto: Aage Krogsdam

I nogen tid har vi fra krydstogtskibets dæk denne tidlige morgen i april kunnet se Galilæas bjerge tone mere og mere tydeligt frem i morgendisen i grønne farvenuancer. I sin påskesalme fra 1837 skrev salmedigteren N.F.S Grundtvig blandt andet: Blomstre som en rosengård skal de øde vange, mødes skal i stråleglans Libanons og Carmens glans, Sarons yndigheder.

Efter vinterregnen i marts og april er Grundtvigs ord gået i opfyldelse. Vinterregnen har virkelig fået de øde vange til at blomstre, og Carmelbjergs skråninger bag storbyen Haifa er grønne og fyldt med masser af vilde blomster i et festfyrværkeri af farver. Galilæa af i dag er i modsætning til Biblens Galilæa opdyrket, levende og frodigt. Landsdelen er gennemkrydset af moderne veje, som har a?øst de smalle støvede stier, hvor fortidens nomader langsomt vandrede afsted i takt med hjordens ernæringsmuligheder. Det første tegn på et virksomt liv møder os, da det store krydstogtskib lægger til ved havneterminalen i Haifa, Israels største industri- og havneby, der som en labyrint slynger sine brede boulevarder op ad det grønne og træbevoksede Carmelbjerg.

Haifabugtens blå vand

Fra dets top ca. 600 m. over havet skuer en række hoteller ud over Haifabugtens azurblå vand?ade, der kun sjældent brydes af bølgernes hvide raseri. Haifa har en af landets største havne (den anden er Astod), hvor der år ud og år ind er et leben uden lige. Her indskibes Israels vigtigste bidrag til den europæiske befolknings vitamintilskud i form af solmodne appelsiner, citroner, grapefrugter og bananer. Tra?kken på havnen er en blanding af fragt og passagerer, i det Haifa er landets ene "gateway" til Europa med passagerforbindelser til Cypern, Tyrkiet, Grækenland, Italien og Frankrig. Det siges, at i modsætning til Jerusalem, hvor der studeres, og Tel Aviv, hvor der gøres "business", så arbejdes der i Haifa. 

En spadseretur igennem byen bekræfter til dels påstanden med de travle arbejdere på vej til og fra fabrikkerne, arbejdsmaskinernes monotone summen i den trykkende hede, larmen fra fabrikkeme, og skibs?øjternes tuden om kap med det øvrige kor af sammenfaldende toner fra den pulserende by. Men Haifa er også andet end "i dit ansigts sved skal du tjene dit brød'. Restauranter, fortovscafeer, biografer, teatre og moderne strøgforretninger med den nyeste mode frister indbyggerne samt gæsterne. Er man for træt til at gå til Carmelbjergets top, kan man benytte sig af den underjordiske tandhjulsbane, der går i fast pendulfart mellem havnen og Toppen. Vil du løsrive dig fra byens skønhed en måneskinsaften, så kan turen fra Carmels top gå til Galilæas højland. Højlandets skovklædte toppe har længe i den fjerne dis lokket og kaldt på den videbegærlige beskuer.

Fra Haifa går turen først ad en bred motorvej til Akko. Her ligger en af Israels mest betagende strande ved den ældgamle by, som har et skær af "100l nats mysterium" over sig. Synet af Akko kan få en til at tro, det er et fatamorgana fra en sceneopstilling af en af oldtidens byer i moderne tilsnit i en filmkulisse. Byens fæstningsværker, minareter, tåme og kupler er blevet til igennem århundreder gennem krige og politiske magtkampe mellem egyptere, grækere, romere, korsfarere og tyrkere. For nogle år siden begynde arkæologer at udgrave ruinerne under byen - her ses i dag de imponerende huse, haller, fængsler m.v., som korsfarerne byggede i Akko for cirka 1100 år siden Vi fortsætter nu vores gensyn med Biblens Galilæa og kører mod Jesus barndomsby, Nazareth, der ligger i højlandet midt imellem Genesereth Sø og Haifa.

NazarethNazareth Village pløjning 002

Jesus barndomsby Nazareth ligger i hjertet af Galilæas højland på en af bjergryggene. Indbyggerne i Nazareth er hovedsageligt arabere, som ikke ?ygtede i 1948. Den gamle bys udseende omkring de bibelske steder er derfor en del anderledes end i de rent israelske byer med masser af højhuse. Arabeme i Nazareth bor i små huse bygget i hvide sandsten, enkelte med røde tage, det hele klæbet op ad de mangfoldige, charmerende og farverige bjergskråninger. Næsten midt i byen ligger en lille kirke, der er bygget over Marias kilde. I et hjørne i kirken er der indmuret en smal brønd, hvor man kan trække kildevand op og drikke fra den samme kilde, som Jesus drak fra for ca. 2.000 år siden. Ikke langt herfra ligger grotten med Josephs hus og tømrerværksted. Her er naturligvis også bygget en kirke over stedet. Nær ved ligger den største kirke bygget i nyere tid i Mellemøsten og det er - rigtigt gættet - over et andet helligt sted, nemlig Maria Bebudelsesgrotte. Ca. 300 m. fra kirken er det arabiske marked. Små overdækkede gader med små butikker, hvor alt lige fra levende høns til europæiske modehatte kan købes hos de ivrige og gestikulerende købmænd. Overalt i kvarteret er der en krydret og stikkende lugt, som imidlertid kun gør stemningen endnu mere eksotisk og orientalsk. I byen er der et lille frilandsmuseum med workshops, hvor man ser, hvordan befolkningen levede på Jesus tid.

Genesereth Sø

Vi fortsætter nu vores gensynstur til Genesereth Sø, Tiberiassøen, Lake Kinereth eller Galilæasøen. Søen, der ligger ca. 214 m under havet, var allerede et eftertragtet feriested for mere end tusinde år siden. Romeme byggede med deres store iver og lidenskab termer og store badeanstalter ved de varme kilder, der ?ndes ved søen. Omkring badeanstalteme byggede romeme byen Tiberias, som de opkaldte efter deres kejser, som dog aldrig nåede at besøge byen. Gæsterne i Tiberias vil ?nde den samme komfort i dag som i fortiden. Hoteller, helbredende svovlbade, natklubber, badestrande, vandskisport og speedbåde, der sejler søens vand tyndt, står alt sammen til rådighed for byen og de besøgende. Ikke langt fra Tiberias ?ndes de fra Det nye Testamente kendte steder: Søbredden, hvor Jesus i følge det nye testamente bespiste 5.000 mennesker med et par ?sk og nogle få brød tæt ved Saligprisningernes bjerg, hvor bjergprædiken blev holdt, og hvor der nu er bygget et katolsk kloster. Følger man den snoede vej langs søbredden, ender man i Kapernaums, hvor de velbevarede ruiner fra Synagogen, hvor Jesus ofte var til stede, ligger i en lille palmelund. De fortæller med deres ro om en svunden tids stolte bygherrer. Her ved søbredden boede Jesus som ung mand i en årrække hos fiskerne og udrettede sine undere.

Senest ændret Torsdag, 25 oktober 2018 12:19

Skriv en kommentar

Udfyld venligst alle felter markeret med (). HTML er ikke tilladt.