Betaler bæredygtig rejseadfærd sig?

Udgivet i Rejser
Bedøm denne artikel
(0 bedømmelser)
Betaler bæredygtig rejseadfærd sig? Foto: Preben Pathuel

Det er et godt spørgsmål. Fire paneldeltagere i en diskussion om bæredygtighed i rejsebranchen var alle enige om, at det er et langt, sejt og også svært træk, der skal til, men samtidig ikke uenige om, at det er nødvendigt for at bidrage til en sundere klode og et mere 'sundt' erhverv, som vi kan være bekendt. Det blev sagt på et velbesøgt medlemsmøde i Danske Rejsejournalister torsdag den 24. januar 2019, hvor bæredygtighed var på alles læber.

I panelet sad Peter Juhl fra Destination Bornholm, Luca Harrasser Burmeister fra C&C Travel, Thomas Friis Rasmussen fra BCD Travel og Kirsten Aggersborg fra Guldsmeden Hotels. Paneldebatten blev styret af formand for Danske Rejsejournalister, Anne-Vibeke Isaksen, og en masse medlemmer fra Danske Rejsejournalister var mødt ind.

I invitationen til medlemsarrangementet stod skrevet:

"Klimaforandringer er en af verdens største udfordringer, og rejsebranchen bidrager i høj grad til problemet. Flyrejser, hotelophold, forplejning og aktiviteter medfører CO2-udledning og et stort ressourceforbrug. Men kan rejsebranchen også bidrage til at løse klimaudfordringen? Er bæredygtig turisme overhovedet en mulighed? Eller blot et smart begreb, som rejsebranchen kan stive sin grønne samvittighed af med? Og efterspørger kunderne bæredygtige rejser og hotelophold."

Bæredygtighed er et spørgsmål om at skabe grønne fodspor, men der er tale om små skridt. Det er ikke noget, man lige løser med et par kække bemærkninger i de rette kanaler om, hvor grøn man er. Det skal underbygges af reelle aktiviteter på den lange bane, og uvildige aktører eller myndigheder skal helst også anerkende initiativerne som effektfulde. Alle i panelet var enige om, at både forbrugere, politikere, rejsebureauer og erhvervsrejsebureauer samt andre turismeaktører skal bidrage til det lange, seje træk.

Det er kun 2-3 % af klodens miljøpåvirkning, der kommer fra flytransport, og mange andre industrier har et langt større CO2-udslip. Danskerne udleder kun promiller i forhold til andre af verdens lande. Kina skulle angiveligt alene stå for 30 % som følge af deres kulkraftværker. Disse udsagn blev spillet op til panelet, som da også var enige i, at Danmark er en lille brik i det store klimaspil, men at vi alligevel bør gøre vores. Thomas Friis Rasmussen pointerede bl.a., at det ikke så meget er et spørgsmål om tal, men snarere et holdningsspørgsmål. Peter Juhl supplerede med, at de rent faktisk synes, at det som destination er vigtigt at være grøn.

Kirsten Aggersborg fra Guldsmeden Hotels pointerede bl.a., at Green Globe løbende tjekker deres hoteller på mange forskellige målepunkter inden for bæredygtighed, og at certificeringen giver en tryghed, fordi tingene ellers godt kan skride i en travl hverdag. Der skal helst være en relevant myndighed, som løbende hjælper med at tjekke og holde dem til ilden. Hun nævnte også, at det grønne image hos Guldsmeden Hotels er et konkurrenceparameter, når både B2C og B2B-arbejdet gøres. Begge parter er i højere grad begyndt at skele til, at leverandører skal arbejde med bæredygtighed, selvom Rom ikke blev bygget på én dag.

Nordisk kundedirektør i BCD Travel, Thomas Friis Rasmussen, fortalte, at BCD Travel igennem mange år har haft bæredygtighed med på agendaen i deres strategiarbejde, også selvom det ikke nødvendigvis er det, kunderne vægter højst. Pris er stadig altafgørende. BCD Travel, der bl.a. har vundet guld hos Eco Vadis (verdens førende platform for CSR-vurdering af globale forsyningskæder), vil imidlertid gå foran med et godt eksempel, både i forhold til leverandører, kunder og medarbejdere. Han gjorde klart, at det kan synes paradoksalt, at det store erhvervsrejsebureau anbefaler virtuelle møder som supplement til de mange rejser, men at det ikke desto mindre er vigtigt i deres rådgivning, ligesom andre tips til en bæredygtig rejse gives til kunderne. Thomas Friis Rasmussen pointerede, at svenske virksomheder går endnu mere op i miljøregnskaber, men at de danske virksomheder er på vej, ikke mindst er der sket noget de seneste fem år.

Luca Burmeister, der er medejer af C&C Travel, sagde blandt andet, at de ikke går så forfærdeligt meget op i certificeringer, men at de har været CO2-neutrale i 3-4 år allerede. Det er bl.a. afstedkommet af at plante palmer på Filippinerne. Han nævnte herudover deres sociale arbejde lokalt på destinationerne, hvor C&C har hjælpeprogrammer og udviklingsprojekter for cirka 1 million danske kroner om året. Det kommer bl.a. skoler og fiskere til gavn, fortalte han. Han fremhævede også, at turismen er en stor vækst- og beskæftigelsesmotor i mange ulande og derfor ikke kun er af det onde.

Peter Juhl fra Destination Bornholm uddybede Bornholms vision, som lyder: "Bright Green Island" og en række specifikke Bornholmermål inden for bæredygtighed. Der tales på øen om en bæredygtig bundlinje, som 30 virksomheder derovre har tilsluttet sig (herunder en tredjedel fra turismeerhvervet). Peter Juhl mente, at flere og flere kunder vil efterspørge en "grøn ferie", som Bornholm ønsker at give dem, og at de er godt på vej, både på hotelsiden og den gastronomiske scene.

Hvem har egentligt ansvaret for, at Danmark og turismesektoren opfører sig bæredygtigt i fremtiden? Et spørgsmål, der også blev stillet. Her var der bred enighed om, at det politiske niveau er afgørende at have med; at forbrugere og virksomheder ikke alene kan stå for forandringen. Politiske reguleringer skal til for, at det virkelig batter. Dog mente alle også, at virksomheder og forbrugere bør forholde sig indgående til det og selv tage så mange bæredygtige skridt som overhovedet muligt, f.eks. ved flere togrejser, hvor det er muligt, eller ved færre flyrejser. Paneldeltagerne var også enige om, at presset fra forbrugerne over for virksomhederne vil stige i de kommende år.

Senest ændret Onsdag, 13 februar 2019 16:40

Skriv en kommentar

Udfyld venligst alle felter markeret med (). HTML er ikke tilladt.