Bedre rettigheder til flypassagerer om forbindelsesfly

Udgivet i Rejser
Bedøm denne artikel
(0 bedømmelser)

En ny afgørelse om rettigheden til kompensation ved forbindende fly under samme booking, skulle nu give flypassagerer over hele verden ret til at få kompensation, selvom et andet flyselskab er skyld i forsinkelsen, oplyser verdens førende kompensationsselskab AirHelp.com

EU-domstolen har truffet en afgørelse til passagerernes fordel i en sag, som får betydning for flypassagerer i hele verden - det oplyser kompensationsselskabet AirHelp.com, som er juridiske specialister i flypassagerrettigheder og er et af de eneste selskaber, der hjælper passagerer i hele verden lige meget, hvor man rejser til eller fra.

Baggrunden for dommen

Elleve passagerer skulle fra Prag til Bangkok via Abu Dhabi. Det første af disse forbindende fly var med flyselskabet ?eské Aerolinie, som ankom efter planen i Abu Dhabi. Men det næste fly med Etihad Airways mellem Abu Dhabi og Bangkok kom 8 timer og 8 minutter for sent. Da dette er en forsinkelse på mere end 3 timer har passagererne ret til kompensation. De to selskaber har på denne rute aftalt, at Etihad Airways rent faktisk står for transporten, altså stiller fly og mandskab til rådighed, men at ?eské Aerolinie gerne må sælge billetter til ruten, som om det var dem, der flyver ruten. Dette hedder "code sharing". Det er en måde for visse flyselskaber at fylde deres fly op med passagerer fra andre flyselskaber og for andre flyselskaber at sælge attraktive ruter, man ikke rent faktisk flyver selv. De øverste EU-dommere i Luxembourg har nu afgjort, at passageren kan kræve kompensation fra det flyselskab, som passageren købte den samlede rejse hos, i sagen med ?eské Aerolinie. Det forudsætter, at alle flyvninger på strækningen er booket på én gang.

"Det er rigtigt set af EU-domstolen, at de færreste passagerer forstår forholdet mellem flyselskaberne i "code sharing", og at det logiske er, at man kræver kompensation fra det flyselskab, man købte rejsen hos. Man skal huske, at flyselskaberne kan aftale internt, hvem der i sidste ende står med regningen. Der er sikkert en masse advokater i gang lige nu med at få omskrevet code sharing aftalerne, så de passer til de nye forhold. Men det er også det. Denne dom betyder ikke, at der skal betales mere i kompensation, blot at det er lettere for forbrugeren at stå på sin ret", understreger Christian Nielsen, Juridisk Chef hos AirHelp.com

Det er første gang i historien, at en afgørelse pålægger ét flyselskab at betale kompensation for en forsinkelse, som et andet flyselskab var skyld i (deres partner flyselskab).

"Dette betyder i praksis, at danske flypassagerer kan få kompensation fra det flyselskab, der har solgt billetten, når der opstår forsinkelser ved mellemlandinger i og uden for EU, selvom der er flere forskellige flyselskaber involveret", fortæller Christian Nielsen fra AirHelp.com

Om AirHelp

AirHelp.com er verdens førende flykompensationsselskab, som hjælper rejsende med at søge kompensation, når deres fly bliver forsinket eller aflyst, eller i tilfælde af nægtet boarding. Virksomheden behandler alt papirarbejde, anlægger også sag og handler politisk for at støtte forøgelsen og styrkelsen af passagerrettigheder på verdensplan. AirHelp har hjulpet mere end 13 millioner passagerer, har mere end 700 ansatte, og kan hjælpe passagerer i hele verden, lige meget hvor de flyver til eller fra.

Skriv en kommentar

Udfyld venligst alle felter markeret med (). HTML er ikke tilladt.