Hotel Kolding Fjord efter renovering

Udgivet i Kultur og underholdning
Bedøm denne artikel
(0 bedømmelser)

Tekst: Journalist Aage Krogsdam / Fotos: Aage Krogsdam og Hotel Kolding Fjord.

Hotel Kolding Fjord benyttede nedlukningen i marts som følge af COVID-19 til at fremskynde en renoveringsplan til 15. millioner kroner. Den gik ud på at renovere 110 badeværelser og lægge nye gulvtæpper på omkring 6500 kvadratmeter på hotellet. Det fortæller administrerende direktør på det firestjernede hotel ved Kolding fjord, Peder J. Madsen og fortsætter: 

"Udover denne fremrykning fik vi samtidig opdateret alle vores elektroniske installationer, så vi kan undgå driftsforstyrrelser i den daglige drift af hotellet. Desværre førte COVID-19 til, at vi måtte hjemsende 78 medarbejdere, og vi var kun ledergruppen tilbage. Det var en underlig følelse at være så få her uden personale og uden gæster. Specielt når vi elsker at have med mennesker at gøre", siger direktøren videre.

2. bølge af nedlukningen koster

"Under nedlukningen fik vi afviklet ferier, og vi fik gang i efteruddannelse af personalet. Vi har afviklet 550 kursusdage for personalet, så vi har vendt det negative til noget positivt. Mange af aktiviteterne har naturligvis foregået online og virtuelt, men alle har tacklet situationen med godt humør.

I august efter at renoveringen var afsluttet, åbnede hotellet op igen, og alle var fortrøstningsfulde og glædede sig til lidt mere normale forhold dog med de restriktioner, der var nødvendige i det daglige.

Hotellets trofaste kunder kom tilbage, og restauranten fik flere og flere besøgende, og det så rimeligt ud indtjeningsmæssigt. Men så kom 2. bølge i slutningen af oktober. Det betød, at jule- og nytårsarrangementer, der var forudbestilt, måtte annulleres.

"Det var et hårdt slag, og vi måtte vinke farvel til en omsætning i november/december på omkring 1½ million kroner", siger Peder J. Madsen. "Vi må naturligvis prøve at tilpasse vores drift til situationen, men jeg kan ikke undlade at bemærke, at det er ligesom om, regeringen i sin magtfuldkommenhed, har glemt oplevelsesbranchen, turismen, hoteller og konferencevirksomhederne med flere. Regeringen lover hjælpepakker, men i denne her omgang har vi ingen hjælp fået. Det er frustrerende", fastslår Peder J. Madsen.

Design i Kolding

Byen Koldings motto er "Vi designer livet", og det har blandt andet udmøntet sig i et samarbejde med designskolen i byen mellem hotellet, Koldinghus og Trapholt Museum.

For hotel Koldings Fjords vedkommende er der indrettet to designersuiter og fem juniorsuiter. Sidstnævnte juniorsuiter blev gjort færdige her i sommer. De to designersuiter er dedikeret Hans J. Wegner og Finn Juhl, mens juniorsuiterne er dedikeret Arne Jakobsen, Børge Mogensen, Cecilie Manz og de to duo-designere GamFratesi og Salto&Sigsgaard.

Alle suiterne er indrettet smagfuldt med møbler og lamper af de enkelte kunstnere, ligesom der flere steder rundt på hotellet findes møbler og lamper fra ovennævnte kunstnere og tidløst design, som går fint i spænd med hotellets klassiske arkitektur.

Peder J. Madsen fortæller i øvrigt, at ledelsen har benyttet nedlukningspausen til at øge samarbejdet med lokale producenter af frugt, grønt og mejeri og kødprodukter, således at hotellets restaurant nu er mere klimavenlig end tidligere.

Mottoet "Vi designer livet" er meget aktuelt i øjeblikket, i det Trapholt Museum har en stor udstilling om møbler, hvor alle de store danske møbeldesigneres værker er udstillet. Desuden har Koldinghus en magisk udstilling produceret af modesigneren Jim Lyngvild baseret på designeres seneste bog "Danmarks konger og dronninger fra Gorm til Margrethe 2". 

Tidligere julemærkehjem

Hotel Kolding Fjord ligger i smukke omgivelse omgivet af 25 hektarer fredet skov på de stejle skråninger nord for Kolding by med en spektakulær udsigt over fjorden og kik ind mod Kolding havn. Hotellet var tidligere Danmarks første julemærkehjem - det vil sige et sanatorium for tuberkuloseramte børn. Dets oprindelige navn var "Julemærkesanatoriet". Einar Holbøll, der var ansat ved Københavns postvæsen (senere postmester i Gentofte) fik idéen til det danske julemærke i 1904. Idéen gik ud på, at alle, rig som fattig, skulle være med til at hjælpe svage og syge børn. Når man sendte julekort til hinanden, kostede et julemærke to øre, og det blev klistret på ved siden af frimærket. Overskuddet fra salget af julemærker skulle være med til at finansiere byggeriet af flere sanatorier for børn ramt af lungetuberkulose. Efter megen tovtrækkeri blev grunden Louisehøj i Kolding med tilstødende bakker købt, og her blev landets første julemærkesanatorium opført i årene fra 1907-1911. Fra 1911 til 1960 fungerede bygningerne som sanatorium for børn ramt af tuberkulose og blev dermed en vigtig brik i kampen mod den frygtede folkesygdom. Igennem årene har mere end 15.000 børn opholdt sig i kortere eller længere tid på julemærkehjemmet.

Fra tuberkulose-sanatorium til hotel

I 1960 blev bygningerne overtaget af Åndsvageforsorgen i Vejle Amt, men fra 1983 til 1987 stod de fleste af bygningerne tomme, indtil Sygeplejerskernes Ejendoms Aktieselskab købte bygningerne i 1987 med henblik på at bygge et moderne hotel- og konferencecenter.

Efter at sygeplejerskernes ejendomsselskab havde overtaget det tidligere julemærkehjem gennemførtes i årene fra 1988 til 1990 en total renovering og ombygning til et moderne hotel- og konferencecenter. Den 1. maj 1990 åbnede det nye hotel under navnet Hotel Koldingfjord. "Det er derfor et historisk og interessant bygningskompleks, som ligger her i dag, og som det er blevet i min lod at videreføre i ejernes ånd, Dansk Sygeplejeråd med respekt for fortiden", siger Peder J. Madsen.

Senest ændret Tirsdag, 08 december 2020 10:31

Skriv en kommentar

Udfyld venligst alle felter markeret med (). HTML er ikke tilladt.