Salget af økologi er eksploderet

Udgivet i Mad
Bedøm denne artikel
(0 bedømmelser)
Danskerne vil have mere og mere økologi i indkøbskurven. Danskerne vil have mere og mere økologi i indkøbskurven. Foto: Økologisk Landsforening.

ØKOLOGI: Danskerne er ikke i tvivl, de vil have økologiske varer. De har stemt i butikkerne, og her har dagligvarehandlen kunnet se til, mens 18 procent flere økologiske varer røg i indkøbskurven.

Hos Økologisk Landsforening jubler man, og et rekord antal landmænd vælger at lægge om til økologisk drift.

LÆS OGSÅ: Vi er vilde med økologi

oekologis-baeredygtighed-groent-aeg-koed-frugtØkologi er fremtiden

Kurven for salg af økologisk varer kender tilsyneladende kun en vej - opad.

- Med den markant stigende efterspørgsel på økologi sender danskerne et klart signal om, at de med deres fødevarevalg ønsker at tage ansvar for dyrenes, naturens, grundvandets og deres eget ve og vel, siger Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening.

Han mener i øvrigt, at branchen er godt gearet til at imødekomme forbrugernes ønske om rene varer.

- Dagligvarehandlen har gjort det både lettere og mere interessant for danskerne at vælge økologi, når de handler – med et bredere udvalg af øko-varer og lavere priser. Og landbruget bakker op. Rekordmange landmænd tager i øjeblikket springet og lægger om til økologi. Det er en solid og meget glædelige udvikling, vi oplever i øjeblikket, og der er brug for endnu flere økologer for at sikre øko-varer nok til hylderne i fremtiden, siger Per Kølster.

Økologisk frugt, grønt, æg og kød

Det er især de økologiske frugter og grønt, som vi har taget til os. Men de produkter er skarpt fulgt af økologisk kød og æg.

- Det er et udtryk for, at mange af de danskere, der længe har haft et økologisk basisforbrug, nu udvider deres forbrug til nye typer af øko-varer. Den udvikling slår især igennem i landområderne, hvor udvalget af økologiske varer er blevet væsentligt bedre de senere år. Alle Coops kæder har stigende øko-salg, men Fakta og Dagli'Brugsen – som ligger udenfor de store byer – har de største vækstrater, forklarer Thomas Roland, der er ansvarlighedschef i Coop.

Også han vurderer, at den økologisk tsunami vil fortsætte:

- Der er slet ingen tvivl om, at vi kommer til at sælge mere økologi i det her efterår, end vi nogensinde har gjort i detailhandelen. Derfor er det meget positivt at se, at landmændene lige nu lægger om til økologi i et omfang, vi ikke har set de sidste ti år. Det betyder, at tilgængeligheden af økologiske varer – som eksempelvis kød, der er en mangelvare i øjeblikket - vil blive meget større om et til to år. Det glæder vi os til.

LÆS OGSÅ: Koge æg

Økologi til børnefamilier

Dansk Supermarked har også mundvigene opad og ser glad mod fremtiden.

- Vi oplever en stor vækst i øko-salget i alle egne af Danmark. Det er især salget af økologisk frugt og grønt, brød, kager og drikkevarer, der stiger. Derudover kan vi se, at vi har stor vækst i børnefamilier, som også køber ekstra meget økologi. Derfor ønsker vi at gøre det endnu mere interessant at handle økologi i Føtex, og vi udvider hele tiden vores sortiment, så vi er den landsdækkende kæde i Danmark, der tilbyder flest økologiske varer, siger direktør i Føtex, Thor Jørgensen.

I mere end ti år i træk er salget af økologiske varer steget.

Senest ændret Torsdag, 16 august 2018 11:42

Skriv en kommentar

Udfyld venligst alle felter markeret med (). HTML er ikke tilladt.