Magi og fantasi levendegør den danske kongerække

Udgivet i Kultur og underholdning
Bedøm denne artikel
(0 bedømmelser)

Tekst: journalist Aage Krogsdam / Fotos: Aage Krogsdam og Koldinghus.

 

Magien og fantasien er den røde tråd i modedesigneren Jim Lyngvilds levende og anderledes udstilling på Koldinghus om den danske kongerække fra vikingetiden og frem til vor tid. Gennem fotos og tableauer har han med portrætfotos levendegjort Danmarkshistoriens konger og dronninger på en måde, hvor vi ser personerne som mennesker af kød og blod med følelser og drømme.

Udstillingen, som er i verdensklasse, starter med en kort video, der fortæller om udstillingen, hvordan den blev til, og den fortæller forskellige historier om enkelte af de mange konger og dronninger i kongerigets mere end 1000-årige historie.

Danmarks konger og dronninger fra Gorm til Margrethe 2

Udstillingen tager udgangspunkt i et pragteksemplar af et bogværk af Jim Lyngvild, som han udgav i samarbejde med nationalmuseet i 2019 under titlen "Danmarks konger og dronninger fra Gorm til Margrethe 2".

Baggrunden for udstillingen på Koldinghus var naturligvis det forhold, at Koldinghus er det gamle kongeslot fra den tidlige middelalder, hvor mange regenter igennem middelalderen havde resistens, fortæller fungerende direktør og kommunikations- og publikumschef Nanna Ebert.

En af de store udfordringer ved at fortælle historien om kongerækken var, at der ingen dokumentation fandtes om vikingekongerne og helt frem til midten af middelalderen, hvordan de så ud og klædte sig. Det var kun via kalkmalerier i de gamle kirker, mønter og andre skitser af datidens kunstnere, at man fik en formodning om, hvordan de så ud og klædte sig med dragter og smykker med videre.

"Derfor skulle dragter, smykker og anden beklædning rekonstrueres. Mange af stofferne fandtes ikke i Danmark. Hverken på nationalmuseet eller her på Koldinghus, hvor vi i mere end 10 år har haft en systue, hvor vore frivillige syersker på basis af stof, informationer med videre fra folk i hele Danmark har fremstillet omkring 500 dragter. Der er tale om rekonstruerede historiske, adelige og kongelige dragter gennem 500 år", forsætter Nanna Ebert.

Stoffer fra Indien og Kina

"Jim Lyngvild måtte derfor i sin research blandt andet besøge Indien og Kina for at få nogle af de stoffer, som han ønskede for at kunne fremstille de dragter, han mente passede til de enkelte regenter for at levendegøre deres daglige liv. Gennem sit arbejde med bogen og senere med udstillingen var det et stort arbejde at rekonstruere de mange dragter, og her har designerens fantasi udfoldet sig på en kreativ og spændende måde. Ved hjælp af de mange dragter indsamlet fra hele landet, ikke mindst nationalmuseet og Koldinghus' egen beholdning af dragter, har designeren syet dragter og kreeret smykker og brugt over 100 modeller med nutidige ansigter og på den måde levendegjort konger og dronninger på en anderledes måde," siger Nanna Ebert videre.

I bogen er der ved en blanding af sort/hvide fotos og farvefotos vist en række situationer, hvor Jim Lyngvild arbejdede med at få syet dragterne, og kreeret de mange smykker fra datidens kongelige.

Mere end 100 portrætter

I bogen er der mere end 100 portrætter af konger og dronninger, og nogen af dronningerne er både dem til venstre og højre. Ved at bruge modelportrætter har Jim Lyngvild formået at gøre konger og dronninger levnede på en helt anden måde, end hvis det blot var et maleri. Hvert portræt er illustreret med en gengivelse af kongerne eller dronningerne i samtidens dragt. Går vi helt tilbage til vikingekongerne for 900 til 1000 år siden, er det fantasien, der har skabt Jim Lyngvilds portrætter, for vi ved intet om, og der heller ingen dokumentation for, hvordan de så ud og gik klædt dengang.

"I udstillingen på Koldinghus har vi valgt at sætte fokus på enkelte konger og dronninger i medgang og modgang og valgt at vise dem som mennesker af kød og blod", fortæller Nann Ebert.

"Det gør vi ved hjælp af en række scener med kongelige, som befinder sig i skelsættende historiske begivenheder, til fest i de store riddersale på slottene eller i private gemakker, hvor dagligdagens store og små dramaer udspiller sig. Eksempelvis kan nævnes, at den besøgende kan møde Christian 4 på en af hans drukture i København. En anden scene viser et maskebal anno 1711 på Koldinghus, hvor den 40-årige skørtejæger Frederik 4. første gang møder den purunge adelsfrøken Anna Sophie Reventlow. Senere giftede han sig med hende til venstre hånd, mens han stadig var gift med Dronning Louise til højre hånd. En anden scene viser den magtfulde og kløgtige Dronning Margrethe den 1. Hun samlede Norden – Danmark, Norge og Sverige gennem etableringen af Kalmarunionen i byen Kalmar i Sverige i 1397", siger Nanna Ebert.

Skuespillere viser scener fra de kongelige gemakker

I en af scenerne på udstillingen afprøvede jeg andagtsfuld tronstolen, hvor den danske Dronning sad højt hævet over omgivelserne og kikkede ned på et kort over de tre lande, som hun samlede.

I udstillingsperioden frem til 30. december 2020 vil du i hver weekend mellem kl. 10 og 16 møde en række skuespillere, som levendegør en række af de kongelige. Blandt andet "spiller" skuespillerne konflikten mellem Sophie Amalie og Leonora Christine, og du kan også møde Kirsten Munk, som var gift til venstre hånd med Christian 4. Efter at hun havde født ham 12 børn (8 overlevede), nægtede hun ham til sidst adgang til sit sovekammer. Hun blev i øvrigt aldrig Dronning.

"Vi bruger skuespillerne til at levendegøre et realistisk hverdagsliv ved hoffet. Koldinghus lavede for nogle år siden en undersøgelse om, hvem der besøgte museet. Kun 9 procent af den lokale befolkning besøgte Koldinghus – og 56 % af den danske befolkning gik ikke på museum viste undersøgelsen. Det med et museumsbesøg var noget støvet og kedeligt var en af de fordomme, der fremgik af undersøgelsen", fastslår museumsdirektøren og fortsætter:

Syer dragter ved hjælp af frivillige syersker

"Det gav stof til eftertanke, og vi begyndte at gøre vore udstillinger mere levnede ved at benytte skuespillere til at levendegøre historiske begivenheder på Koldinghus. Det førte til, at vi involverede lokalbefolkningen i vores aktiviteter, og en lang række ildsjæle var med til at oprette vores systue, hvor der i dag er 37 frivillige syersker. Vi begyndte at genskabe historiske dragter fra middelalderen og renæssancen. Der var tale om dragter som almindelige mennesker, de adelige og konger og dronninger benyttede. Folk afleverede stoffer og beklædningsgenstande, som de havde arvet igennem generationer. Hele denne proces førte til, at vi i dag har mere end 500 dragter. De benyttes til udstillinger, de anvendes til forskellige aktiviteter på slottet og i det kongelige udklædningsværksted, som desværre lige nu er lukket på grund af COVID-19. Denne aktivitet med systuen har de senere år ført til stigende besøg på Koldinghus. Og da Jim Lyngvild fremkom med sine ideer om en udstilling på basis af bogen, var vi straks med på ideen. Og selv om vi lever i en COVID-19 periode, så har vi mere end 500 besøgende om dagen, hvilket vi under disse omstændigheder synes er flot", slutter Nanna Ebert.

Senest ændret Tirsdag, 08 december 2020 10:39

Skriv en kommentar

Udfyld venligst alle felter markeret med (). HTML er ikke tilladt.