Rosernes Torne – Stephen King og Owen King

Udgivet i Bøger
Bedøm denne artikel
(0 bedømmelser)
Ny bog til alle Stephen King-fans. Ny bog til alle Stephen King-fans.

BOGANMELDELSE: Stephen King, gysernes konge, er tilbage med en ny thriller, men denne gang er han ikke alene. Sammen med sin søn Owen King har den anerkendte forfatter skabt en mareridtsfortælling, hvor jordens mænd bliver overladt til sig selv, da kvinderne bliver offer for en mystisk sove-sygdom.

I en nær fremtid rammer den mystiske Aurora-virus jordens kvinder, som én efter én bliver opslugt af en tynd kokon, når de lægger sig til at sove. I søvnen forlader deres bevidsthed denne verden til fordel for en mere harmonisk parallelverden, hvor kvinderne må opbygge samfundet på ny – uden mændene.

At vække de sovende kvinder og bringe dem tilbage er dog sværere end som så, for hvis kokonens sarte ydre forstyrres, vækkes kvinderne til en voldelig trance, hvor de angriber alt inden for deres syn. Men én kvinde, den mystiske Eve Black, er immun over for den sære sove-tilstand. Og mens desperationen stiger blandt jordens mænd, hvor fraktioner bekriger hinanden i kampen på enten at beskytte eller destruere Eve, udnytter andre grupper det nyopståede anarki til at hævne sig på personlige fjender.

I kvindefængslet i den lille by Dooling i Appalacherbjergene stiger tempoet til et dramatisk klimaks. For er Eve en anomali, der bør studeres eller en afviger, som skal dø? Et forkert valg kan betyde enden på den moderne verden.

KING og KING er en god kombination

Én gang King er fantastisk, men er to gange King også det? Det er helt sikkert et spørgsmål, som går gennem hovedet, når man sætter sig til at læse debutbogen fra forfatterduoen Stephen og Owen King. Stephen King har skrevet mange vellykkede bøger gennem de sidste par årtier, og som stor King-fan kan man blive nervøs for, at forfatterskabstilføjelsen kan ødelægge den dynamik, som Stephen King normalt har i sine romaner. Dette er dog heldigvis ikke tilfældet. Sammen formår de to King-mænd nemlig at skabe et tankespil af handlinger, hvor man som læser bliver hivet ind i et virvar af forskellige liv og intriger. Og er man først gået i gang med at læse bogen, er det svært at slippe den igen.

Det kan til at starte med virke en smule uoverskueligt, at man fra kapitel til kapitel hopper fra den ene ende af byen til den anden for at få indblik i forskellige personers liv før og under sove-epidemien. Men ved hjælp fra den lille introduktion i starten af bogen får man hurtigt styr på de forskellige karakterer, og man lærer at værdsætte de mange forskellige perspektiver, da det giver en mere dybdegående forståelse for historien, samt den menneskelige relation som eksisterer mellem mænd og kvinder.

Er man til gys, gru og spænding, bør "Rosernes Torne" være den næste bog på ens læseliste. Fra start til slut kommer man til at sidde på kanten af stolen, og man kan ikke komme hurtigt nok gennem de 800 sider for at finde ud af, hvad der sker med de sovende kvinder og den lille by Dooling.

image003

Senest ændret Torsdag, 12 juli 2018 14:19