Arne Jakobsen på Trapholt Museum

Udgivet i Kultur og underholdning
Bedøm denne artikel
(0 bedømmelser)

Tekst og foto: Journalist Aage Krogsdam

Den verdenskendte danske arkitekt og møbeldesigner Arne Jakobsen har i øjeblikket sin egen udstilling på Trapholt Museum i Kolding. Udstillingen er bestemt et besøg værd.

De besøgende får gennem udstillingen, der åbnede i september, et spændende indblik i Arne Jakobsens møbeldesigns og de mindre kendte byggerier.

Gennem tre spor præsenteres vinkler og indsigter i den danske arkitekts liv, arbejde og indflydelse på Danmark som velfærdsstat og designnation. Udstillingen stiller skarpt på, hvorfor Arne Jacobsen har fået status som en af Danmarks vigtigste designere, og hvilken inspiration vi i dag kan hente fra hans livsværk.

Ved at dykke ned i de gennemførte totaldesigns, som Arne Jacobsen realiserede på blandt andet Aarhus Rådhus og Munkegårdsskolen får vi indblik i, hvorledes han var med til at give velfærdsstaten form og æstetik. På udstillingen er der også lydbånd med interviews samt Jacobsens personlige filmoptagelser, akvareller og naturstudier. Alt sammen viser det hvordan kunst, kunstneriske processer og naturen havde en central plads i hans kreative arbejde. Side om side med de kendte designklassikere præsenteres en lang række mindre kendte modeller, typer og formater, herunder akvareller, tegninger og tekstilmønstre. Desuden lægger udstillingen op til, hvordan det kan være, at vi i dag opfatter Arne Jacobsen som et særligt godt eksempel på dansk design, når han i sin samtid blev opfattet som en modernist og internationalist.

Velfærdsstaten

Udstillingen udfolder udviklingen af velfærdssamfundet i tæt parløb med nye tiltag inden for arkitektur og design i tiårene efter 2. verdenskrig. Arne Jacobsen og andre danske arkitekter og designere var med til at udvikle velfærdsstatens æstetiske udtryk gennem nye offentlige bygninger og møbler til det fælles rum. De skabte en æstetik og funktionalitet, der den dag i dag møblerer biblioteker, rådhuse, skoler, kontorer og sygehuse.

"Arne Jakobsens aftryk på arkitektur og design kan ses som et samlet æstetisk udtryk for velfærdsstaten. Det kan være medvirkende til, at der i Danmark, ulig mange af vores europæiske naboer, er en bred enighed om, at æstetik, form og materialer er vigtig for vores trivsel i både den fælles og den private sfære", siger direktør for Trapholt Museum Karen Grøn.

Udstillingen om Arne Jacobsen er også en fortælling om kreativitet, innovation og en livslang interesse for kunsten og naturen. Udstillingen gør op med den klassiske fortælling om den unge Arne Jacobsen som en modernistisk oprører og skildrer ham i stedet som en kreativ innovator. På Jacobsens tegnestue blev modeller og tegninger brugt til udveksling af viden og tanker og som et grundlag for fælles eksperimenter. Tilsammen udgør det et unikt indblik i en særlig kreativ skabelsesproces, som vi måske kan lære af i dag. Hans tilgang til faget og til den kreative proces er med til at gøre ham relevant, og det er måske derfor så mange af hans værker stadig lever i dag.

Lighthope udstilling

På grund af COVID 19 har museet lige som andre kulturinstitutioner været mere eller mindre lukket i foråret og efteråret. Det betød, at museet skulle gå nye veje og være kreative for at være klar til åbningen igen. Derfor fandt museumsdirektør Karen Grøn på en idé om at skabe fællesskab, kreativitet og håb i en tid, hvor danskerne savnede de daglige fællesskaber.

Under mottoet Light Hope gik museet i samarbejde med designer Rasmus Bækkel Fex og tekstilkunstner Hanne G i gang med at lave en speciel udstilling.

Borgere fra hele landet blev inviteret til at deltage i LIGHTHOPE fællesskabet ved at hækle et objekt i hvide, gule og beige nuancer med form som en lyspære. Lyspæren symboliserer lys i den udfordrende tid, vi står i lige nu og håb for den fremtid, der følger.

Tekstilkunstner Hanne G har skabt konceptet for de hæklede objekter og udformet en hæklevejledning , som kan findes på museets hjemmeside. Strukturen, som bærer de hæklede bidrag til LIGHTHOPE, er udformet af designer Rasmus Bækkel Fex, og i dag ses alle lyspærerne hænge i en trækonstruktion i Trapholts 40 meter lange centrale gang ned gennem hele museet.

"Det har været en succes med alle de bidrag, vi har fået, nemlig omkring 1700 lyspærer, som er sendt til museet. Selv om de mange hæklede lyspærer er holdt nogenlunde i de farver, vi ønskede, er der også nogle, der har været mere kreative og brugt flere farver, ja næsten alle regnbuens farver. Udgangspunktet for LIGHTHOPE var, at alle deltagere kunne lave deres bidrag med en hæklenål og garnrester i gule/ beige nuancer, de allerede har derhjemme, eller som nemt og billigt kunne købes i et supermarked", fortæller kommunikationschef på Trapholt Museum Bettina Aude Parastar.

Senest ændret Torsdag, 19 november 2020 07:24

Skriv en kommentar

Udfyld venligst alle felter markeret med (). HTML er ikke tilladt.