Endvidere var en romersk flåde fra 12 f.Kr. stationeret ved floden. Siden romertiden har Rhinen været en vigtig handelsvej, som gjorde det muligt at transportere gods på lange afstande.
De mange varianter af navnet Rhinen i de moderne sprog kommer alle fra det galliske navn, R?nos, der betyder den, som flyder. Omkring 1. århundrede f. Kr. lod de græsk-romerske geografer navnet indgå i græsk Rh?nos og latin Rhenus.
Kontrol
Rhinens økonomiske betydning fortsatte i middelalderen, da den var den vigtigste nord-syd-gående handelsvej. Op igennem middelalderen blev der bygget utallige borge af de fyrster, som regerede i områderne langs Rhinen. Alene på strækningen mellem Wiesbaden og Køln ses i dag omkring 50 mere eller mindre velbevarede borge og slotte, som troner højt over floden.
I middelalderen blev trafikken hæmmet af såvel told og afgifter som røveriske overfald. Først i 1868 blev der med en ny traktat sikret adgang for alle nationers fartøjer til at transportere gods og personer på Rhinen under overholdelse af de for trafikken gældende forskrifter, der administreres af Centralkommissionen i Strasbourg. Rhindalen er i dag en af verdens vigtigste trafikkorridorer.
Her er en stor koncentration af jernbaner, motorveje og olierørledninger. Rhinen har meget stor betydning som forbindelsesled fra Nordsøen til Mellemeuropa samt via det tilsluttende kanalnet også til Middelhavet og Sortehavet. Flodpramtrafikken er betydelig, især er transporten af stykgods og af containere væsentlig. Langs Rhinen ligger en række store flodhavne: Duisburg, Köln, Mannheim, Ludwigshafen, Strasbourg og Basel.
UNESCOs Verdensarvsliste
Strækningen mellem Rüdesheim og Koblenz kaldes den "Romantiske Rhin", og den blev i 2002 opført på UNESCOs Verdensarvsliste som følge af en unik kombination af geologiske, historiske, kulturelle og industrielle mindesmærker langs ruten med vinmarker overalt og mere end 40 borge på denne relativt korte strækning af floden.
De seneste 30 år har Rhinen imidlertid fået renæssance som som turistattraktion med de såkaldte flodkrydstogter. Det er især på strækningen fra omkring Rüdesheim midt i flodens forløb mod nord, at krydstogter er blevet populære.
Læs også: PM
Her fra Rudesheim og nordpå bliver Rhindalen mere snæver end sydpå, bakkerne langs floden højere og strømmen stærkere. Det er også her, at vinmarkerne breder sig over skråningerne både langs Rhinen og Mosel. Begge floder er umådeligt populære hos turister fra hele verden. De flydende lange slanke 'hotelskibe' med plads til op til 200 passagerer sejler Mosel og Rhinen tynde.
Floden udspringer ved Tomasee nær ved Oberalpasset i den sydøstlige del af de Schweiziske Alper. Den danner grænse mellem Schweiz og Østrig, senere mellem Schweiz og Liechtenstein og igen mellem Schweiz og Østrig, inden den løber ud i Bodensee, hvor den danner grænse mellem Schweiz og Tyskland.
Nord for Basel danner Rhinen grænse mellem Frankrig og Tyskland indtil et punkt sydvest for Karlsruhe, hvorfra Rhinen løber gennem det tyske Ruhr-distrikt. Øst for Nijmegen løber Rhinen videre ind i Holland for til sidst at løbe ud ved den hollandske Nordsøkyst. Den samlede længde er omkring 1300 km.
Massiv udledning uundgåelig
Rhinen udleder hvert år op til 3 millioner kubikmeter sediment i Boden-søen. For at begrænse følgevirkningerne heraf er det nødvendigt konstant at udvinde sten og grus fra søen ved udmundingen.
Ved St. Anna-Loch nær Rheinfelden i nærheden af Schaffhausen ligger vandfaldet Rhein Fall, som med en middelvandføring på 373 m³ i sekundet er det tredjestørste vandfald i Europa efter Sarpefossen i Norge og Dettifoss i Island, når man anvender kriteriet faldenergi. Rhinfaldet er 23 meter højt og 150 meter bredt. Ved St. Goarshausen nærmest midt i dens løb mod nord er der et skarpt sving på floden, og her ligger Lorelei-klippen. Her er floden 25 meter dyb. Det er det vanskeligste sted at passere på Rhinen.