Og det havde også været svært at få forbundsregeringen med på ideen om at have en samlet organisation. Ideen var, at alle skulle investere i at markedsføre USA som rejseland globalt, og derfor krævede det store investeringer ikke mindst fra forbundsregeringen i Washington.
Men det lykkedes, og i dag for 10 år siden den 4. marts 2010 så Brand USA dagens lys. Det fortalte Brand USA's administrerende direktør Christopher L. Thompson i sin tale ved USA Travel Show 2020 i København i denne uge på Hotel Scandinavia.
Som et led i denne fælles markedsføring med at udbrede kendskabet til USA's turistattraktioner globalt, er der de senere år dannet lokale markedsføringsorganisationer i mange lande under navnet Discover America.
Discover America Denmark
I Danmark er det marketing- og PR-bureauet Atlantic Link, der er sekretariat for Discover America Denmark. Atlantic Links direktør Karin Gert Nielsen har igennem 9 år utrætteligt arbejdet med at markedsføre Guds eget land i Danmark og fået så mange turister ikke alene fra Danmark, men fra hele den nordiske region omfattende Danmark, Norge, Sverige, Finland, Island og de tre baltiske lande til at vælge USA som deres feriedestination.
Allerede for flere år siden inviterede Karin Gert Nielsen chefen for Brand USA Christopher L. Thompson til at være hovedtaler ved det danske USA Travel Show. Hun var derfor stolt og glad for at kunne byde direktøren velkommen til København, hans andet besøg, siden han var her for 21 år siden første gang.
Christopher L. Thompson kvitterede med at sige, at han selv var glad for, at det nu var lykkedes at få passet København ind i hans travle kalender, og det var ham en ære at være her for at hylde de mange ikke alene danske rejsebureauer men også markedsføringsfirmaer og PR-firmaer samt pressen for at arbejde for at få folk til at rejse til USA.
"Brand USA" sikret midler
I sin tale til de cirka 250 deltagere med 69 udstillere omfattende turistattraktioner fra USA, flyselskaber, hoteller, biludlejningsfirmaer med flere, sagde Christopher L. Thomson, at lige før jul fik han gennem lidt besværlige drøftelser i repræsentanternes hus gennemført og sikret finansiering af Brand USA for de næste fem år. Det betød, at alle kræfter kunne samles om at markedsføre USA globalt og skaffe endnu flere turister til det store land og dermed være med til at forbedre turistindustriens økonomi og skabe et endnu bedre image for amerikanske turistattraktioner globalt.
Til slut takkede direktøren den danske Discover America komité og de øvrige partnere i den nordiske region for deres store og engagerede arbejde med at sælge USA som turistattraktion, og den succes som han hidtil havde været vidne til håbede han kunne fortsætte i fremtiden.
Flere flysæder ønskeligt
I sin tale til deltagerne i USA Travel Show sagde Karin Gert Nielsen blandt andet, at USA fortsat er et meget populært rejseland i hele den nordisk region. I 2018/19 havde 1.4 millioner gæster fra regionen besøgt USA, og dermed var den nordiske region den 3. største gruppe på det europæiske fastland kun overgået af Tyskland og Frankrig.
I alt rejste 14.5 millioner europæere til USA i 2018/19, og det svarer 15 procent af USA's turister, der sidste år nåede 85 millioner. Direktøren sagde videre at målet var 2. millioner fra den nordiske region.
"Men for at vi kan nå dette mål, kræver det flere flysæder, fordi antallet af fly og flysæder er nåleøjet, når man taler om ekspansion af rejsende til USA fra regionen", sagde Karin Gert Nielsen.
Hun opfordrede lufthavnene i regionen, rejsebureauer og andre til at presse på overfor luftfartsselskaberne om at åbne flere ruter, fordi potentialet med hensyn til flere rejsende er der, sagde Karin Gert Nielsen, administrerende direktør for Atlantic Link og sekretariatschef for Discover America Denmark.