ANTOR og Instituttet for Fremtidsforskning: Turismens fremtid efter corona

Udgivet i Rejser
Bedøm denne artikel
(0 bedømmelser)

Hvordan ser turismen ud i fremtiden? Efter at COVID-19 tågerne har lagt sig? Det giver denne artikel et overblik over.

Fire forskellige scenarier for COVID-19-pandemiens indvirkning på turismeindustrien i Danmark - og globalt - blev præsenteret på et virtuelt møde i ANTOR i går. Det var Instituttet for Fremtidsforskning, der havde kigget i krystalkuglen og derefter kortlagt en række mulige scenarier for, hvordan fremtiden kommer til at se ud, hvad gælder vores rejselyst og rejsemønstre. Herudover havde Instituttet set på de megatrends, der med største sandsynlighed vil præge vores rejseliv på den anden side af pandemien.

Tillid og sikkerhed på rejsen vil blive endnu vigtigere i fremtiden. Og herudover vil megatrends som fokus på sundhed, transformation, bæredygtighed, digitalisering og automatisering, individualisering og gennemsigtighed vinde indpas, siger Instituttet for Fremtidsforskning.

Det velkendte og sikre 

Scenario 1 for vores fremtidige rejsemønstre blev præsenteret med overskriften "Det velkendte og sikre". I dette scenarie er verden så godt som tilbage ved normalen fra før COVID-19, men rejsende bliver hjemme, da mentale modeller omkring rejser har ændret sig, og viljen til at udforske er mindsket. Fremtidens rejsemål skal være velkendte, og man ønsker at nære stor tillid til dem, før man beslutter sig. De må også meget gerne have en kulturel forbindelse til Danmark. Sikkerhedsforanstaltninger er vigtigere end tidligere, hvilket gælder vurderinger, forsikringer og tryghed. Markeder tæt på Danmark trives, mens fjerntliggende lande ikke er på danskernes mentale landkort. Kortere smutture og get aways kommer i vælten.

Verden i zoner

Scenario 2 angiver, at verden opdeles i zoner. Grænser er ikke kun mentale men også fysiske. Åbne grænser vil blive vanskeligere at krydse. En grænse er et 'checkpoint', og rejsende føler sig ikke trygge og sikre, når de skal krydse disse. Begrænsninger på mængden af turister, som tillades på destinationer og ved seværdigheder, vil fortsætte. De rejsendes største bekymring er fortsat, hvordan man kan opretholde social afstand. Fællesophold med familier og venner i hytter og sommerhuse på tætliggende destinationer kan blive populært. Alternativer til traditionel turisme blomstrer – på teknologiske og analoge måder. Flere vil benytte private biler og cykler på rejsen, mens færre vil benytte offentlig transport.

Nogle destinationer åbner kun op for nogle

Det tredje scenario har overskriften, at 2021 bliver til 2019; altså at vi vil forsøge at rejse som før. Men internationale regler ophæves meget langsomt, og der vil fortsat være tydelige grænser og checkpoints – ikke kun på grund af pandemien men også af lokale politiske årsager. Internationale forbindelser har lidt et knæk, og EU og andre internationale organisationer kæmper for at retablere sig. Forbrugere/rejsende er utålmodige, for de følte sig snydt i 2020 og har nu også svært ved at rejse i 2021. Vi vil se, at lokale og regionale tilbud laves, fx at nogle destinationer kun åbner op for rejsende fra et mindre udvalg af lande. Teknologi vil komme til at spille en stor rolle i turismeindustrien. Da mange forbrugere er frustrerede på grund af fortsatte rejserestriktioner, forsøger de fortsat at bringe oplevelsen af destinationen hjem i dagligstuen - musik, vin, fester, etc. Sikkerhed og tryghed er vigtigt for myndighederne men ikke i ligeså høj grad for den rejsende.

Læs også: Sange til børn

Turismens bedste scenarie

I det sidste og for turismen mest positive scenario kommer vi hurtigt tilbage til tidligere tiders storhedstid. Pandemien flytter sig hurtigt ud af den globale agenda, og verden vil opleve et tjept opsving. Sikkerhed prioriteres højt men er ikke noget, der bekymrer den rejsende. En indestængt efterspørgsel på at rejse vil vise sig i mange segmenter (dog ikke segmenter, der er direkte ramt af arbejdsløshed). Vi vil igen have det sjovt, men vi vil også udvise solidaritet ved at besøge regioner, hvor pandemien var alvorlig. Nye vaner dannes – med mere fokus på det digitale og en endnu bedre hygiejne – men de supplerer de eksisterende forbrugsmønstre.

ANTORs formand, Bo Schou Lauridsen, som til daglig er turistchef for Tysk Turist Information (Deutsche Zentrale für Tourismus), siger:
"Det er endnu for tidligt at kunne kvantificere det præcise omfang af pandemiens effekt på rejselysten. De fire scenarier, som Instituttet for Fremtidsforskning i går præsenterede, viser med stor tydelighed forskellighederne i de scenarier, der er, og det er en næsten umulig opgave at sige, hvor vi ender. ANTOR-medlemmerne er dog sikre på, at rejselysten og udlængslen nok skal vise sig igen, om end i en lidt anden form, og vi vil stå klar til at tilpasse, så de rejsende får den rejseoplevelse, de ønsker".

Flyselskaber og flyruter er afgørende for fremtidens turisme

Tourism Director, Stig Sommerfeldt Kaspersen, fra Turismo de Portugal, tilføjer:

"Vi står i en situation, hvor de fleste af vores direkte samarbejdspartnere, som i vores tilfælde i stort omfang er rejsebureauer og rejsearrangører, kæmper for deres fremtidige eksistens. Regeringens hjælpepakker vil i nogen udstrækning kunne hjælpe dem igennem disse svære tider, men uden velfungerende flyselskaber vil der ikke være nogen rejsebranche, og flyselskabernes fremtid er i endnu højere grad truet på livet. Som mange ved, er der enormt store omkostninger forbundet ved at etablere og drive et flyselskab, og med mindre regeringen agerer, vil mange af de eksisterende flyselskaber forsvinde fra markedet. Det gælder ikke bare SAS, som de skandinaviske lande allerede har garanteret at holde hånden under, og Norwegian, som allerede delvist er bukket under, men også flere andre flyselskaber, herunder Sunclass Airlines, Jettime, Great Dane og DAT, som servicerer mange af de større charterrejsearrangører på markedet".

Og det franske turistkontor tager også bladet fra munden: 

Benoit Chollet, Direktør for Atout France i Skandinavien, Finland og de baltiske lande:

"Selvfølgelig tvinger denne krise os til at se på vores forbrug og rejsemønstre, og selvom udviklingen af mere bæredygtig transport er nødvendig, må vi indse, at uden luftfartsselskaberne og deres internationale flyprogrammer er der en betydelig risiko for eller endda at det vil være umuligt for danske turister at rejse til deres sædvanlige destinationer: INGEN flyforbindelser, INGEN destinationer".

Den danske afdeling af ANTOR (Association of National Tourist Office Representatives) består blandt andet af Atout France, Aruba, Portugal, Ras Al Khaimah fra De Forenede Arabiske Emirater, Israel, Norge, Spanien, Tyskland, Kroatien, Thailand, Italien, Cypern, VisitBritain, Island og Flandern.

Senest ændret Torsdag, 07 maj 2020 06:37

Skriv en kommentar

Udfyld venligst alle felter markeret med (). HTML er ikke tilladt.