EN KULINARISK STORBY: I København finder du nogle af verdens bedste restauranter og spisesteder. København er et madparadis, der byder på alt fra klassisk kokkekunst som eksempelvis spaghetti med kødsovs eller røde bøffer til gastronomi i verdensklasse.

GOD MAD: En gryde er ikke bare en gryde. Derimod kommer gryder i mange forskellige slags materialer, som giver dem varierende egenskaber.

NÜRNBERG: 54 danske virksomheder er med på verdens største økomesse, der åbner i dag. De vil forsøge at sælge endnu flere danske økologiske produkter gennem et stort eksportfremstød på den danske fællesstand på messen.

GOURMET: Danskerne valfarter i stor stil til hotellet Borgholm på Øland for at prøve stedets gourmetmad.

WESTMARKET: Så åbnede det længe ventede WestMarket i København efter at have været udskudt mere end et halvt år.

MADVANER: Vi får hele tiden at vide, at vi skal spise mindre kød. Men for mange er det svært at vide, hvad vi så skal spise? Hvis du er tabt for inspiration kan du søge efter opskrifter på nettet, hvor du kan få hjælp til at lave mange lækre vegetarretter.

LIVSSTIL: Danskerne har altid været glade for at drikke alkohol. Gennem de senere år er der dog sket i skift i, hvem der drikker den største andel – unge eller gamle. Og hvorfor? Alkohol er ikke jo direkte sundt, men dens virkning er måske ikke så usund endda?

SPISESVAMPE: Vi danskere er blevet glade for at spise svampe. De bruges i mange retter, og salget er kun gået op i de seneste år. Imidlertid bliver en stor del af svampene importeret, selvom de danske faktisk er mere bæredygtige. Mange danske svampe bliver nemlig dyrket i eksempelvis hestemøg.

MAD OG HYGGE: I den lille landsby Sdr. Bjert, der ligger cirka syv kilometer sydøst for Kolding, finder man Sdr. Bjert Kro. Den nuværende bygning er fra 1855 og renoveret i 2002. Forud for byggeriet i 1855 havde der i byen allerede været en kro, som oprindelig blev bygget helt tilbage i 1759.

FORBRUG: En undersøgelse foretaget af Coop viser, at vi forbrugere brander os igennem vores madvalg. Længe har undersøgelserne vist, at der var flere, der sagde, at de købte økologisk, end der egentlig var salg i økologi, og det alene er selvfølgelig en klar indikation på, at vi som forbrugere godt ved, at det vi køber, fortæller noget om os som personer.